Wednesday, November 3, 2010

3 NOVEMBER 2010 JAM 7:09 PM


azan berbunyi menandakan waktu maghrib telah masuk ...haku pula lupa akan ke kehadiran azan alpah dengan kebendaan tidak tahu dan bagimana, semasa belajar dahulu selalu ke surau,ke mesjid walau kadang kala saya lupa akan tanggung jawab ku sebagai seorang islam ya allah....apa akan jadi pada diri ku .

bila haku kembali ke tanah ke lahiran ku haku mula kembali seperti dahulu sering mengikut sepupu ku dan rakan2 ke club dan terus lupa akan siapa diri ku yang sebenar haku mula hanyut dengan semua itu walaupun aku telah sembunyi dari pengetahuan keluarga ku tapi sampai bila haku terlalu daif dalam hal2 agama mahu pun tunjuk ajar kalu dulu haku beria2 untuk belajar tapi lain yang haku pelajari ...haku tahu ini amat memalukan diri ku tapi samapi bila untuk ku simpan , makin ku simpan makin sesak dada ini tidak dapat ku tanggung kadang ingin menangisi apa yang berlaku tapi semua itu telah terjadi.

haku selalu teringat akan masa lampau ku yang ku rasa indah dan ingin sekali kalu di izin kan allah untuk kembali ke zaman itu, ia itu zaman kanak2 ku haku merindui zaman itu sehingga lah zaman persekolahan ku ..bila ku duduk sendirian melihat matahari terbenam dari sudut bilik ku haku terlena seketika mengimbau saat zaman kanak2 ku walaupun tidak seindah yang di impikan tapi itu lah kenangan yang akan di lalui oleh semua orang tapi zaman itu berakhir begitu cepat samapi haku sendiri tidak puas untuk bersamanya malah akan rindu dan terus merindu sehingga saat ini ....samabil mengusap air mata yang haku sendiri tidak sedari bila tibanya air mata ku.
lantas haku sedar dari lamunan ku sambil mengesat air mata yang datang tanpa di undang haku melihat jam di atas meja ku sudah hampir masuk waktu isyak rupanya jauh sekali haku merenung sehingga tak sedar akan tiba nya azan.
walaupun telah masuk waktu haku masih memperlambat kan sembayang ku, teringat masa dahulu teman ku di bangku sekolah arwah suhib dia telah meninggal dunia semasa arwah kemabali ke tawau menaiki kapal terbang dan kapal terbang yang di naiki telah terhempas sememangnya amat sedih mengingat kembali peristiwa hitam itu sekali lagi air mata ku jatuh berjujuran bagai air sungai yang melimpahi di setiap celah2 batu begitu deras sekali dan tertanya? bagai mana kematian ku nanti ,lalu haku mangambil sehelai tisu lalu mengesat kembali air mata ku yang kian reda lalu haku teringat kembali akan kata arwah semasa haku dan arwah duduk di surau sambil menunggu masuk waktu asar arwah pernah berkata kalu memperlambat kan sembahyang nanti lambat mati dan lagi tersiksa masa itu haku pun terpinga2 entah betul atau tidak..tapi maklum lah haku ini daif dari segi agama tersenyum seketika bila teringat kata2 itu....
haku berhenti seketika kerana badan ku teras melekit dan haku harus mandi lalu ku mencapai tuala mandi ku terus ke bilik air, selesai sahaja haku mandi haku terus ke kamar untuk bersiap memakai pakaian malam ku .dan tetiba2 fikiran ku melayang nun jauh sekali lagi teringat kembali ketika masa kecil ku bila haku dan kakak juga abg bermain api rasa seronok sekali, ketika itu mak dan bapa sedang berehat di rumah kami adik beradik sedang seronok bermain api di halaman rumah dan tetiba plastik yang di bakar terkena di kaki ku malang sungguh masa itu haku terus menangis sambil belari terus ke rumah , mak terdengar haku menjerit lalu mak pun sampai di muka pintu lalu mak terkejut akan apa yang terjadi pada masa tu memang semua kena marah gara2 bermain api peristiwa itu memang samapi sekarang masih segar lagi di ingatan.

2 comments:

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
Kami DAtang Ziarah Blog Anda
Sila Lawat Kami kembali
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★

Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. Salam sebuah persahabatan salam satu perkenalan dari blog kami... Moga kami mendapat maklum balas dan respont yang baik dari blog anda...

BOOMIAH said...

OK THANKS juga ngan afzainizam yg sudi bertandang ke blog sye